Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Birgit en Stefan - WaarBenJij.nu Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Birgit en Stefan - WaarBenJij.nu

Ayutthaya

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Birgit en Stefan

01 November 2016 | Thailand, Ayutthaya

Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand. Onze eerste plek waar we Thailand echt konden gaan ontmoeten. Na een stevig ontbijt van een gebakken eitje, met worst, geroosterd (of misschien gewoon oud brood, moeilijk te zeggen) en een pakje verwarmde ham, konden we op een veel te kleine fiets met een hangslotje waar je al met een keukenschaar doorheen komt, naar het centrum. Onderweg merk je af en toe wat van de rouw voor de koning. Overheidsgebouwen zijn versierd met zwart witte versieringen en op veel plekken zie je een foto van de koning met een thaise tekst eronder.

Het centrum van Ayutthaya is omringt door twee rivieren, welke wij overgestoken zijn met een klein gemotoriseerde longtailboot. Aan de overkant werd Birgit geholpen door een medepassagier met het omhoog tillen van de fiets, alsof dat gewoon zo hoort. Na wat trappetjes op kwamen we in een drukte van auto's, brommers, vrachtwagentjes en tuktuks (en heel weinig fietsen). Met een kaart die niet helemaal overeen bleek te komen met de werkelijkheid, begaven wij ons links fietsend door het centrum, waarbij iedereen ons nakeek, alsof wij één of ander gek carnavalskostuum aan hadden. Met gevaar voor eigen leven (en die van menig Thai) kwamen wij aan bij Wat Pra Mahathat, de oude ruïne van de stad, welke op het kaartje ook meer in tact leek te zijn van de werkelijkheid. Hier maar even flink de toerist uit gehangen.
Via twee Nederlandse jongens (je komt Nederlanders ook echt overal tegen) probeerden we in hun hostel en begin met ons reisverslag. Niet verder dan een account aanmaken kwamen we niet, aangezien de helft van de toetsen het niet meer deden.

Onze reis per fiets ging verder, waarbij we langs een klein marktje kwamen. Rob Geus was denk ik helemaal los gegaan met zien van rauw vlees en vis wat al bijna door de zon gegaard was,omringt door een leger aan vliegjes. Deze maaltijd sloegen wij maar braaf over, denkend aan het flesje water van Birgit in ons achterhoofd. Is dat misschien ook de reden dat iedereen hier zo slank is? Het thaise dieet?

In het appartement weer even opgefrist voor de night market. Hier heerlijk gegeten voor een prikkie en weer onze ogen uit gekeken (en wapperend met onze armen vanwege de vliegjes, morgen toch maar goede deet kopen). Een armbandje laten maken. Lopend wat door het centrum gelopen. Onderweg in een internetcafe ons eerste verslagje geschreven, tussen allemaal gamende thaise jongeren. Uiteindelijk na nog wat thaise straatsnacks met een tuktuk naar het appartement, waarbij we met flink wat handen en voetenwerk en een onvolledige kaart onze weg wijs moesten maken. We waren zo dom om het adres of de naam van het resort vergeten mee te nemen. Een goede les!

Met mijn Chang biertje in mijn hand op onze veranda van ons appartement typ ik de laatste worden van mijn reisverslag. Zo naar bed en nieuwsgierig naar wat voor gekkigheid morgen te bieden heeft!

• 01 November 2016 - 18:44

Mieke:

Wat een leuk verhaal en hartstikke leuk bedacht dit. Liefsss en uitkijken! xxx

• 01 November 2016 - 18:52

Harm:

Mooi verhaal. Doorgaan zo.

• 01 November 2016 - 19:32

Mariska En Vincent :

Wat super leuk om te lezen!! Fijn om te horen dat het goed gaat!
    Op naar de volgende bijzondere dag met nieuwe ontdekkingen

• 01 November 2016 - 23:15

Elly (mams Stefan):

Geweldig eerste reisverslag. Lig nu al in een deuk hier. Beeldend beschreven...krijg er spontaan de jeuk van....zzzzz...zzzz zie ze nu ook vliegen...

• 02 November 2016 - 11:30

Durk:

Leuk om jullie belevenissen zo te lezen. Veel plezier!!!!

• 02 November 2016 - 14:39

Paulien:

Super leuk om jullie ervaringen te lezen. Dit wordt een mooi avontuur, heel veel plezier en lekker genieten!!
    Ik blijf het volgen. Liefs Paulien

• 03 November 2016 - 00:24

Wil:

Leuk verslag, veel belevenissen op 1 dag.

• 03 November 2016 - 23:02

Elly (mams Stefan):

Alsof we er zelf bij zijn...Leuk dit...kijk uit naar meer ..

Tags: Ayutthaya